به سامانه دو فصلنامه «عرفان پژوهی در ادبیات» خوش آمدید.

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات یک نشریه با دسترسی آزاد، دو سو ناشناس، و با داوری بسته است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث عرفانی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه پژوهش در عرفان  انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیتی است که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم در این زمینه را گزارش می‌دهند. در این نشریه، مانند سایر نشریات دانشگاه علامه طباطبائی، جهت تسهیل شناسایی و جستجو، هر مقاله شمارۀ شناسایی خاص (doi) خود را دارد.  

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی  آزاد پایه­ گذاری شده است. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. 

درباره عرفان پژوهی در ادبیات   

  •          نوع مقاله: علمی- پژوهشی
  •          کشور محل چاپ : ایران
  •          ناشر: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
  •          شاپای چاپی:0743-2821        شاپای الکترونیکی: 0751-2821
  •          تناوب انتشار: دو فصلنامه
  •          زبان نشریه: فارسی با چکیده مبسوط انگلیسی (2 شماره در سال) 
  •          نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  •          نوع دسترسی: دسترسی باز و رایگان تمام متن 
  •          حوزه کار نشریه: متون نظم و نثر عرفانی، نقد ادبی و متون عرفانی، مباحث تطبیقی عرفانی، متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
  •          اعتبار نشریه در وزارت علوم: علمی ب (در آخرین ارزیابی سال 1402)  
  •          کد DOI: دارد
  •          کد DOR: دارد
  •           متوسط زمان بررسی اولیه: یک هفته
  •           متوسط زمان داوری مقالات: 2 ماه
  •           نوع  داوری: داوری بدون نام و حداقل 2 داور
  •          میزان مجاز درصد تشابه در مقالات و سایت مورد بررسی: حداکثر میزان مشابهت یا همپوشانی در مقالات، تا 10 درصد قابل قبول می باشد.
              میزان همپوشانی مقالات فارسی در سایت  https://www.samimnoor.ir بررسی می شود. 
    خواهشمند است قبل از ارسال مقاله، به این سایت مراجعه کرده و از میزان همپوشانی مقاله خود مطلع شوید
  •          مهمترین قوانین نشریه هنگام ارسال مقاله: - مقاله ارسال‌شده در نشریه دیگر چاپ نشده، یا هم‌زمان برای سایر مجله‌ها ارسال نشده باشد.
               - مقالات دقیقاً مطابق دستورالعمل نشریه تنظیم شده باشد.
  •              دریافت راهنمای نگارش مقاله شیوه نامه عرفان پژوهی در ادبیات

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات 

با صاحب امتیازی دانشگاه علامه طباطبایی براساس آیین نامۀ نشریات علمی مصوب 09-02-1398 در ارزیابی سال 1402، موفق به کسب رتبۀ «ب» شده است.

.

متون نظم و نثر عرفانی
تحلیل زبان شطح بر اساس الگوی گفتمان پویا در «شرح شطحیات» روزبهان

زهرا افتخار؛ حسین آقاحسینی؛ مسعود آلگونه جونقانی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 11-38

https://doi.org/10.22054/msil.2024.74474.1127

چکیده
  یکی از بخش‌های مهم زبان عرفانی، شطحیات عارفان است؛ تحلیل زبان شطح با استفاده از الگویی که در این پژوهش بر پایة گفتمان پویا طراحی شده است، میسر است. این الگو نشان می‌دهد، یکی از دلایل هنجارگریزی در زبان شطح، توجه به «غایت» در زبان و اندیشة عارفان است. هدف این پژوهش پیشنهاد الگویی برای تأویل شطحیات عارفان است که به شطح از منظر «معرفت-شناختی» ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
بی‌رنگ و بی‌نشان؛ تجربه‌ی معشوق در غزلی از مولانا

داود اسپرهم؛ سعید مزروعیان

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 39-66

https://doi.org/10.22054/msil.2024.81284.1129

چکیده
  مولانا مهم‌ترین شاعر غزل‌سرا در تاریخ شعر عرفانی فارسی است که به خوبی توانسته‌ است از میان عوالم روحی متلاطم خود راهی به دنیای شعر و خاصه غزل بگشاید. از آنجا که اوصاف معشوق در شعر عارفانه وام‌دار توصیفاتی است که در اشعار عاشقانۀ زمینی بکار رفته است مخاطب شعر میان انتخاب معشوق زمینی و آسمانی دچار سردرگمی می‌شود. با شناساندن انواع ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
نگاه و نظرِ عاشقانه: پدیدارِ مضامینِ دیداری نگارۀ مجنون در هیأتِ گوسفندی به دیدارِ لیلی می‌آید از هفت‌اورنگِ ابراهیم‌میرزا متعلق به مکتب ِنگارگریِ مشهد در مقایسه با مضامینِ شاعرانه از روایتِ عطار و جامی

منیره پنج‌تنی؛ محمد خزایی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 67-114

https://doi.org/10.22054/msil.2024.80890.1126

چکیده
  نگاه و نظرِ عاشقانۀ دلدادگان یکی از موضوعاتِ پر تکرارِ شعر فارسی است و در این میان کوششِ مجنون برای دیدارِ لیلی بارها به نظم درآمده‌است. در مجلسی از این حکایت، مجنون به هیأت گوسفندی درمی‌آید و به دیدار لیلی می‌رود. این بخش از حکایت را عطار و جامی به دو شکل متفاوت روایت کرده‌اند. شکلِ تصویری این رخداد نیز در نسخۀ هفت‌اورنگِ جامی نگارگری ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
تحلیل مؤلفه‌های کهن‌الگوی «نفس» در رسایل سهروردی

الناز خجسته زنوزی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 115-140

https://doi.org/10.22054/msil.2024.81573.1136

چکیده
  کارل گوستاو یونگ، بنیان‌گذار مکتب روان‌شناسی تحلیلی، ازجمله روان‌شناسان ساختارگراست که یکی از مشهورترین اصطلاحات مکتب نظری وی را باید «کهن‌الگو» دانست. کهن‌الگو تصویری ازلی از اندیشه‌های موروثی در ضمیر ناخودآگاه جمعی است که قدمتی به‌اندازة تاریخ بشر دارد. در میان اقسام کهن‌الگو که یونگ برمی‌شمارد، «نفس» را مهم‌ترین ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
نشانه شناسی مکان در غزلیات شمس

فریده داودی مقدم

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 141-166

https://doi.org/10.22054/msil.2024.80476.1120

چکیده
  موضوع نشانه‌شناسی مکان، توضیح و تفسیر مفاهیم و مدلول‌های نشانه‌ای از مکان است که تداعی‌های فرهنگی، تاریخی و عاطفی را به فضای خاص گفتمانی متصل می‌کند. مکان‌ها از طریق تجربیات، خاطرات و روایت‌هایی که خلق می‌کنیم، با معناهای گوناگون درهم می‌آمیزند و گاه هویت‌های تأثیرگذاری را در عرصۀ شناخت می‌آفرینند. یکی از متن‌های تأثیرگذار ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
نگاهی بر ماجرا در عرفان و تصوف

مجید سرمدی؛ پروین نقدی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 167-192

https://doi.org/10.22054/msil.2024.79532.1107

چکیده
  جامعه تصوف به عنوان نهادی اجتماعی دارای ادبیات و آیین‌ها و مناسک خاصی هستند که اجرای این قوانین و ضوابط حاکم در خانقاه‌ها بر مریدان و حتی بزرگان و پیر و مرشد ضروری و الزامی می‌باشد. یکی از این آیین‌ها و مناسک ماجرا گفتن است. «ماجرا» در اصطلاح صوفیه و نظام آموزش خانقاه و آداب آن، بازخواست از درویشی است که ترک ادبی نسبت به پیر یا ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تاویل های عطار از داستان یوسف (ع) و رستم در دیوان

وحید مبارک

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 193-222

https://doi.org/10.22054/msil.2024.72848.1084

چکیده
  تلمیح و کاربرد آن، تصویرساز است و سبب تغییر سبک و ایجاد سبک شخصی می‌شود. اندیشه‌ها و نکات دینی، تاریخی، اسطوره‌ای و حماسی، آبشخورهای تلمیح‌های شاعران هستند و عطار از شاعرانی است که تلمیح‌های دینی بسیار دارد اما از توجه به حماسه و اسطوره هم بازنمانده است. وی به شیوۀ معمول صوفیان، در اغلب اشارات و تلمیح‌ها به نام‌ها و القاب پیامبران، ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
مضامین عرفانی در غزل‌های حسین منزوی

حسنا محمدزاده؛ رضا روحانی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 223-256

https://doi.org/10.22054/msil.2024.78701.1105

چکیده
  حسین منزوی شاعری است که تحوّلات عمده‌ای در عرصۀ غزل به‌ وجود آورده‌‌است و جزوِ نوآوران این عرصه محسوب می‌شود. در ژرفای غزل‌های منزوی بخش مهمی از اندیشه‌های او در رابطه با خدا، انسان و جهان هستی نهفته‌است، اما عواملی مانند کم‌رنگ بودن عرفان در دوران معاصر و بی‌ادعایی وی در حوزۀ عرفان، این تصوّر را ایجاد کرده‌ که او شاعری صرفا ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
ملامت احباب و تشویق اغیار؛ تحلیل و نقد ساختاری پاره‌ای از حکایتهای صوفیانه

حسین محمدی؛ افسانه حسن زاده دستجردی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 257-292

https://doi.org/10.22054/msil.2024.80007.1111

چکیده
  بن‌مایۀ پاره‌ای از حکایت‌های ادب فارسی، علی‌رغم تشابه ساختاری آنها با حکایتهای همسان، متفاوت است. بن‌مایۀ این حکایت‌ها سرزنش یکی از خواص دین است. این حکایت‏ها مربوط به دوره‌های زمانی و گویندگانی مختلف هستند و اشتراک ساختار آنها ذهن را متوجه نظامی بنیادی می‏کند که حکایت‏ها از آن برآمده‌اند. در این جستار، برپایۀ مکتب ساختارگرایی ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
بررسی حیات و دیدگاه های صوفیانه ابومحمد مرتعش

وحید محمودی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 293-314

https://doi.org/10.22054/msil.2024.76391.1098

چکیده
  ابو محمد مرتعش از صوفیان پرآوازه قرن سوم و چهارم هجری قمری است. او دهقان‌زاده‌ای از اهالی نیشابور بود که پس از توبه و روی آوردن به زندگی زاهدانه تحت تعلیم و تربیت شیوخ بزرگ مکتب ملامتیه و مکتب بغداد یعنی ابو حفص حداد (د 264 تا 270 ق) و ابو عثمان حیری (د 298ق) و جنید بغدادی (د 298 ق) قرار می‌گیرد. تأثیرپذیری او از هردو مکتب به طور کامل در سخنان، ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
تطبیق سلوک هفت‌گانه عرفانی هفت‌پیکر با سفر هفت‌گانه شازده‌کوچولو

مهدیه منصوری؛ سمیه خادمی

دوره 3، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 315-349

https://doi.org/10.22054/msil.2024.80360.1117

چکیده
  داستان هفت‌پیکر نظامی، و رمان شازده کوچلو، جز آثار ارزشمندی محسوب می‌شوند که داستان‌پردازی خاصی در آن صورت گرفته است. پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی – تطبیقی، نظریه روانکاوی ژاک لاکان، نظریه‌ای است که درباره ضمیر ناخودآگاه ارائه کرده و بر اساس آن، ضمیر ناخودآگاه را با زبان مقایسه کرده است.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که هفت سیاره‌ای ...  بیشتر

بی‌رنگ و بی‌نشان؛ تجربۀ معشوق در غزلی از مولانا

داود اسپرهم؛ سعید مزروعیان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/msil.2024.17854

چکیده
  مولانا مهم‌ترین شاعر غزل‌سرا در تاریخ شعر عرفانی فارسی است که به خوبی توانسته‌ است از میان عوالم روحی متلاطم خود راهی به دنیای شعر و خاصه غزل بگشاید. از آنجا که اوصاف معشوق در شعر عارفانه وام‌دار توصیفاتی است که در اشعار عاشقانۀ زمینی به‌کار رفته است، مخاطب شعر میان انتخاب معشوق زمینی و آسمانی دچار سردرگمی می‌شود. با شناساندن انواع ...  بیشتر