به سامانه دو فصلنامه «عرفان پژوهی در ادبیات» خوش آمدید.

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات یک نشریه با دسترسی آزاد، دو سو ناشناس، و با داوری بسته است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث عرفانی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه پژوهش در عرفان  انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیتی است که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم در این زمینه را گزارش می‌دهند. در این نشریه، مانند سایر نشریات دانشگاه علامه طباطبائی، جهت تسهیل شناسایی و جستجو، هر مقاله شمارۀ شناسایی خاص (doi) خود را دارد.  

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی  آزاد پایه­ گذاری شده است. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. 

درباره عرفان پژوهی در ادبیات   

  •          نوع مقاله: علمی- پژوهشی
  •          کشور محل چاپ : ایران
  •          ناشر: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
  •          شاپای چاپی:0743-2821        شاپای الکترونیکی: 0751-2821
  •          تناوب انتشار: دو فصلنامه
  •          زبان نشریه: فارسی با چکیده مبسوط انگلیسی (2 شماره در سال) 
  •          نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  •          نوع دسترسی: دسترسی باز و رایگان تمام متن 
  •          حوزه کار نشریه: متون نظم و نثر عرفانی، نقد ادبی و متون عرفانی، مباحث تطبیقی عرفانی، متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
  •          اعتبار نشریه در وزارت علوم: علمی ب (در آخرین ارزیابی سال 1402)  
  •          کد DOI: دارد
  •          کد DOR: دارد
  •           متوسط زمان بررسی اولیه: یک هفته
  •           متوسط زمان داوری مقالات: 2 ماه
  •           نوع  داوری: داوری بدون نام و حداقل 2 داور
  •          میزان مجاز درصد تشابه در مقالات و سایت مورد بررسی: حداکثر میزان مشابهت یا همپوشانی در مقالات، تا 10 درصد قابل قبول می باشد.
              میزان همپوشانی مقالات فارسی در سایت  https://www.samimnoor.ir بررسی می شود. 
    خواهشمند است قبل از ارسال مقاله، به این سایت مراجعه کرده و از میزان همپوشانی مقاله خود مطلع شوید
  •          مهمترین قوانین نشریه هنگام ارسال مقاله: - مقاله ارسال‌شده در نشریه دیگر چاپ نشده، یا هم‌زمان برای سایر مجله‌ها ارسال نشده باشد.
               - مقالات دقیقاً مطابق دستورالعمل نشریه تنظیم شده باشد.
  •              دریافت راهنمای نگارش مقاله شیوه نامه عرفان پژوهی در ادبیات

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات 

با صاحب امتیازی دانشگاه علامه طباطبایی براساس آیین نامۀ نشریات علمی مصوب 09-02-1398 در ارزیابی سال 1402، موفق به کسب رتبۀ «ب» شده است.

.

نقد ادبی و متون عرفانی
واکاوی تأثیرپذیری تذکره‌الاولیا از رسالۀ قشیریه بر مبنای نظریۀ «ترامتنیت» ژنت

زیبا اسماعیلی

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 11-44

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82484.1149

چکیده
  این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی با هدف بررسی تأثیرپذیری تذکره‌الاولیا از رسالۀ قشیریه، به بررسی روابط ترامتنی دو اثر مطابق نظریۀ ژنت پرداخته است. نتایج بررسی نشان داد تذکره‌الاولیا در تمام روابط ترامتنی با رسالۀ قشیریه پیوند دارد. اقتباس حکایت زندگی مشایخ و اقوال ایشان در سه زمینۀ بیامتنیت، فرامتنیت و بیش متنیت قابل بررسی است. ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
بررسی مؤلفه های زبان عرفانی در قوت القلوب ابوطالبِ مکی

علی پاشائی؛ میرجلیل اکرمی

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 45-74

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82078.1145

چکیده
  بررسی تجربه‌های عرفانی در آثار عارفان، بیرون از زبان امکان پذیر نیست. ولی با این همه زبان هم در تبیین این تجربه‌ها ناقص و نارساست.به همین خاطر عارفان معمولاً در آثار خویش سعی کرده‌اند با توسل به شکل‌های هنری و ادبی که از جمله آن‌ها نماد، تمثیل ، رمز، کنایه و استعاره است، آن تجربه‌های عرفانی خود را در قالب الفاظ که زبان عرفانی نامیده ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
فروش انرژی مثبت به نرخ خداباوری: تحلیل مقایسه‌ای خداشناسی جنبش معنوی «نیوایج»

رضا جلیلی؛ رضا الهی منش

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 75-108

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83387.1163

چکیده
  گفتمان معنویت‌گرایی نوین به مثابه ابزار نظام سرمایه‌داری و مکتب اصالت سود است. این گفتمان به عنوان محرک کالایی‌سازی و بازاری‌سازی معنویت و زندگی است. وجوه گوناگون زندگی انسان حتی باور به خدا در معنویت‌گرای به امری صرفا فردی و تجربه شخصی دست‌خوش تحول و مغلوب تحولات مدرنیته شده است. جنبش «نیوایج» (عصرجدید) از لحاظ خداشناسی ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تحلیل نگاشت‌های شناختی در غزلیات قلندری همام تبریزی

زهرا جمشیدی؛ عباس محمدیان

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 109-136

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81583.1137

چکیده
  ادبیات قلندری یکی از شاخه‌های ادبیات عرفانی است که در واکنش به مفاسد فکری، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی به وجود آمده است. قالب غزل، یکی از اصلی‌ترین قالب‌هایی است که شاعران پس از سنایی در حوزۀ ادب قلندری و ملامتی از آن بهره گرفته‌اند. مفاهیم قلندری و رندی در شعر بسیاری از شاعران از جمله همام تبریزی وجود دارد. این مفاهیم باعث ایجاد ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
تحلیل مفهوم فنا در غزل پیش و پس از انقلاب اسلامی

فرزانه مختاری؛ محمد خسروی شکیب؛ محمدرضا حسنی جلیلیان

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 137-172

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82675.1154

چکیده
  مفهوم عرفانی «فنا» در عرفان ایرانی و اسلامی، مقصد سالک و غایت سلوک است که پس از آن، یکسر بقا و جاودانگی‌ست. غزل فارسی بیش از هشت قرن است که مفاهیم عرفانی را در خود جای داده، اگرچه اوج نمود این مفاهیم در غزل، به قرون ششم تا هشتم و کمی پس از ان می‌رسد، اما غزل در ایران هیچ‌گاه از مفاهیم عرفانی خالی نبوده است. غزل معاصر نیز چه پیش از ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
تحلیل کیفیت بازتاب «وحدت وجود» و «وحدت شهود» در اشعار محمای غزنوی، مستان‌شاه کابلی و حیدری وجودی

مهسا رون؛ تاج الدین آروین پور

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 173-214

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82547.1150

چکیده
  شاعران معاصر افغانستان، افزون بر مضامین سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و میهنی، در اشعار خود به عرفان و تصوّف نیز توجه نشان داده‌اند. درونمایۀ اصلی اشعار خلیفه محمّدمحمای غزنوی، مستان‌شاه کابلی و غلام‌حیدر حیدری وجودی، سه تن از شاعران عارف و صوفی‌مشرب معروف معاصر افغانستان، نیز مفاهیم عارفانه و عاشقانه است. مسأله «وحدت وجود» و «وحدت ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
مقایسۀ مفهوم دیگری نامتناهی در فلسفۀ لویناس با خداوند در «تمهیدات» عین‌القضات همدانی

محبوبه مباشری؛ زهرا ملاحیدرعلی مؤذن

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 215-254

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82872.1157

چکیده
  مهم‌ترین دستاورد عرفان عملی، زیستِ با اخلاق است. اساسِ مناسبات اخلاقی بر دیگرخواهی و مسئولیت در برابر غیر استوار شده است که با نفی خودمحوری و گریز از خویشتن معنا می‌یابد. به‌زعم امانوئل لویناس، در تعاملات با عالم هستی، هرجا سوژه با غیری مواجه شود که تحت سلطۀ «من» قرار نگیرد و خودبسندگی‌اش زیر سؤال برود، آنجا بستری است که اخلاق ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
«بررسی تجربه‌های عرفانی و «تعبیر» از دیدگاه «استیون تی. کتز» و «والتر ت. استیس»

ابراهیم محمدی

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 255-286

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81039.1134

چکیده
  این‌که تجربیات عرفانی در مسیر عرفان برای عارفان، قابل دستیابی است، هیچ تردیدی نیست. این تجربیات، توسطِ شخصِ عارف و مخاطبان اندیشه‌ها و تجربه‌های حسیِ عارفان، با توجه به برداشت‌های شخصی ارائه می‌شوند. یکی از اهرم‌هایی که می‌توان از آن برای ارائۀ تجربه بهره برد، «تعبیر» است. به‌طور یقین «تعبیر» نقش کلیدی در معرّفی تجربه‌های ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
گونه‌شناسی چهره نمادین زن در ادبیات و متون عرفانی

فاطمه مقصودی؛ عبدالله نصرتی؛ محمدرضا روزبه

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 287-316

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81404.1135

چکیده
  ادبیات عرفانی و رمزپردازی همواره در هم تنیده‌اند، به‌طوری‌که مرز بین آن‌ها گاه غیرقابل تشخیص است. عرفان به‌عنوان مکتبی شناختی و عملی، همواره با رمز و رمزپردازی همراه بوده است. «زن» به‌عنوان پدیداری مهم در گفتمان ادبی، منبع الهام متون ادبی از جمله ادبیات اسطوره‌ای، شفاهی، عاشقانه و عرفانی شده‌است. این مقاله به بررسی جایگاه ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
عین‌القضات و معنویت: الگوی زیست معنوی در تمهیدات

سید سعید رضا منتظری؛ سیدمحمدمهدی فرشاد؛ محمدهادی محمدی

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 317-348

https://doi.org/10.22054/msil.2025.80541.1121

چکیده
  یکی از مفاهیم مدرنی که هنوز اتفاق جهانی بر تعریف آن حاصل نشده، معنویت است. با این حال، گاهی آن را دینی و گاهی غیردینی(ضددین یا فرادین) دانسته‌اند. گویا معنویت در جهان‌زیست سنت، در برابر قرائت رسمی از دین تعریف شده است و عرفان نامی است که بر آن نهاده‌اند؛ اما معنویت در جهان‌زیست مدرن، در برابر مدرنیته تعریف می‌شود. با این حال، معنویت ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
تحلیل انتقادی گفتمان عرفانی اشعار حافظ در نمایشنامۀ در راه مهر براساس الگوی فرکلاف

علی کریمی؛ پریسا نصیری

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 349-382

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81944.1143

چکیده
  یکی از روش‌های کارامد برای مطالعۀ ابعاد معناشناختی زبان عرفانی در متون ادبی، تحلیل گفتمان انتقادی است که رویکردی جدید از تحلیل گفتمان در مطالعات ادبی و هنری به‌شمار می‌رود و به تحلیل متون در پیوند با زمینه و بستر فرهنگی و فکری می‌پردازد. در این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده‌است، پس از استخراج مفاهیم عرفانی موجود در نمایشنامۀ ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
تحلیل و بررسی مرگ دوستی و شبکه تداعی های آن در شعر بیدل دهلوی

عبداله ولی پور

دوره 4، شماره 6 ، اسفند 1403، صفحه 383-422

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81750.1140

چکیده
  مرگ یکی از ناگشوده‌ترین رازها و معماهایی است که انسان در طول اعصار با آن مواجه بوده و می‌توان گفت جزء اصلی‌ترین دغدغه‌های اندیشمندان و آموزه‌های تمام ادیان الهی بوده است. اقشار مختلف از جمله فلاسفه، عرفا و شعرا رویکردهای متفاوتی نسبت به مرگ داشته‌ و در مورد چیستی آن، نکته‌نظرهای مختلفی را ارایه کرده‌اند. بیدل دهلوی یکی از شعرای ...  بیشتر

معرفی چند تن از عارفان شطح گوی هندی بر اساس حسنات العارفین داراشکوه
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 163-185

https://doi.org/10.22054/msil.2022.59185.1016

چکیده
  تاریخ عرفان و تصوف نیز همچون دیگر تواریخ، ناگفته‌های بسیار دارد که تاکنون برملا نشده اند. شرح احوال و آثار عارفان بسیاری در کتاب‌های تذکرۀ اولیا، و طبقات صوفیه ثبت شده و قابل دسترسی است، اما دستیابی به آراء و افکار عارفان گمنام که شاید با داشتن مقام و جایگاه ویژه در روزگار خود می‌زیستند، نیازی است مُبرم که باید در جست‌وجوی آن به ...  بیشتر

مقایسۀ مثنوی طاقدیس ملا احمد نراقی با مثنوی مولوی از منظر فرم و محتوا
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 107-141

https://doi.org/10.22054/msil.2022.57373.1002

چکیده
  این مقاله با عنوان «مقایسۀ مثنوی طاقدیس ملا احمد نراقی با مثنوی معنوی مولوی» به بررسی و تحلیل مقامات و احوال عرفانی، اخلاقی و کلامی از منظر فرم و محتوای مشترک درمثنوی طاقدیس و مثنوی معنوی می‌پردازد. در این پژوهش حکایات، مضامین، افکار و دیدگاه‌های مشترک دو اثر استخراج شده و سپس تحلیل شده‌اند. در اکثر مضامین، مقامات و احوال عرفانی ...  بیشتر

«معاملات» در تصوّف و دیدگاه‌های متصوّفه دربارۀ آن
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22054/msil.2022.58040.1013

چکیده
  معاملات یکی از اصطلاحات رایج بین صوفیان است و این اصطلاح آداب و اعمالی را دربر می‌گیرد که آنان در طی سلوک انجام می‌دهند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که معاملات در چه مفاهیمی به‌کار رفته و دلیل تفاوت نگاه صوفیه به این اصطلاح چه بوده است؟ بنابراین با مطالعه کتاب‌هایی که در زمینة اشاعة عقاید صوفیه و تربیت سالکان تألیف شده با ...  بیشتر

گونه‌شناسی در مطالعات عرفانی
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 187-203

https://doi.org/10.22054/msil.2022.58193.1014

چکیده
  رویکرد ژانری چیست و چگونه می‌توان از این رویکرد در مطالعات عرفانی بهره برد؟ این‌ها پرسش‌های اصلی مقاله حاضر است. در ابتدا به تعریف ژانر/گونه می‌پردازیم و ضمن بررسی انتقادی تعاریف ارایه شده، تعریفی تلفیقی ارائه می‌دهیم که بیشترین تناسب را با نوشتارهای فارسی داشته باشد. در گام بعدی به این پرسش پاسخ می‌دهیم که گونه‌شناسی چیست و گونه‌شناس ...  بیشتر

بررسی کهن الگوی مانا و عقیدۀ جاندارپنداری در حکایتهای تذکره الاولیاء بر مبنای آرای یونگ
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 11-36

https://doi.org/10.22054/msil.2022.64483.1019

چکیده
  کارل گوستاو یونگ روانکاو برجستۀ سوئیسی و بنیانگذار نظریۀ ناخودآگاه جمعی و نقد کهن‌الگویی در آثار خویش که مبتنی بر تحقیقات گسترده در اساطیر، آیین‌ها و ادبیات اقوام و ملل بدوی و کهن است، کهن‌الگوها و سمبول‌های فراوانی را معرفی و تحلیل می‌کند که به عقیدۀ او همگی بازتابنده و فرافکنندۀ روان و ناخودآگاه جمعی نوع بشر در تاریخ تکامل خود ...  بیشتر