سخن سردبیر
دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 9-10

https://doi.org/10.22054/msil.2022.16251

چکیده
  عرفان و آموزه های ماندگار آن در قالب آراء، احوال و اقوال اهل معرفت و آنچه از تاریخ تطورش بر صفحة آثار ادبی نقش بسته، چنان گستره ای دارد که کاویدن در تمام جوانب آن برای اهل تحقیق امری پایان ناپذیر است. دست کم یک سده و نیم است که علاوه بر پژوهشگران همدل و همزمان این آثار، مستشرقان کنجکاو در این نوع از دانش و معارف نیز طی تحقیقات ...  بیشتر

مباحث تطبیقی
مؤلفه‌های زمینه‌ساز معنا در سپهر اندیشه‌ی ابوسعید ابوالخیر (با تکیه بر آرای ویکتور فرانکل)

مراد اسماعیلی؛ حسین محمدی؛ علی ربیع زاده

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401

https://doi.org/10.22054/msil.2022.69908.1061

چکیده
  پرسش از معنای زندگی و تلاش برای پاسخ‌گویی به آن، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری آدمی از گذشته‌های دور تا اکنون بوده است و متفکران و اندیشمندان در نحله‌ها و حوزه‌های مختلف به بررسی چیستی این پرسش و راه‌های رسیدن به آن پرداخته‌اند. عرفان اسلامی – ایرانی یکی از حوزه‌هایی است که به صورت ویژه به زندگی، هدف و راه‌های رسیدن به آن ...  بیشتر

جایگاه عشق عرفانی در مرصادالعباد با تأملی در دیدگاه احمد غزالی

محمود بشیری؛ نیلوفر انصاری

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401

https://doi.org/10.22054/msil.2022.70129.1062

چکیده
  حقیقت عشق، به‌عنوان بالاترین حقیقت وجودی از اساسی‌ترین مسائل عرفان است که عارفان بسیاری در این زمینه قلم‌فرسایی کرده‌اند. احمد غزالی و نجم‌الدین رازی دو تن از عارفان (قرن پنجم، قرن هفتم) هستند و مباحث بسیار مؤثری در زمینة عشق عرفانی مطرح کرده‌اند. روش این پژوهش، توصیفی – تحلیلی است که با تحلیل شواهد درون‌متنی و مراجعه به منابع ...  بیشتر

واکاوی رابطه شمس و مولوی در پرتو مقالات شمس

زهرا پارساپور

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 63-84

https://doi.org/10.22054/msil.2022.66076.1033

چکیده
  جایگاه رفیع مولوی و شمس در ادبیات عرفانی موجب شده‌است که روایات مختلفی از حیات و اندیشه آنها شکل گیرد و در فهم زیست جهان آنها به مدد ما بیایند. در عین حال تعدد و تنوع روایتها از یک سو و پیچیدگی این دو شخصیت از سوی دیگر، نزدیک شدن به واقعیت را سخت و دشوار می‌سازد. در این پژوهش با مرور منابع تاریخی به ویژه با بهره‌گیری از اطلاعات موجود ...  بیشتر

تحقیق در اندیشه‌های مولوی و ابن ‎عربی و تحلیل دیدگاه آن‌ها در باب مراتب موسی (با تکیه بر فصوص‌الحکم و آثار منظوم مولوی)

سید محمدرضا حسینی؛ علی محمد مؤذنی

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 85-126

https://doi.org/10.22054/msil.2022.66931.1038

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر به بیان دیدگاه‌های مشترک مولوی و ابن‎عربی در باب مراتب حضرت موسی (ع) در حوزۀ عرفان اسلامی می‌پردازد. ابن‌عربی و مولوی، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مشترک فراوانی در باب این پیامبر الهی دارند و دلیل این موضوع، بن‌مایه‌های فکری مشترک آن‌ها به‌خصوص قرآن مجید، به‌عنوان سرچشمه و منبع اصلی معرفت و سپس احادیث و معارف اسلامی ...  بیشتر

بازشناسی تحلیلی شطحیات در دیوان غزلیات عطّار

شیرزاد طایفی؛ عاطفه شاهسوند

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 127-154

https://doi.org/10.22054/msil.2022.66475.1037

چکیده
  از آن‌جا که زبان عرفان، زبانی تمثیلی و رمزگونه است، گفتار عرفا در بیان مشاهدات و مکاشفات خود در حالات خاص روحانی، شطح‌آمیز جلوه می‌کند؛ از این رو شطحیات، ارتباط تنگاتنگی با اسرار الهی دارد؛ چنان‌که می‌تواند منعکس کنندۀ بنیان تفکرات شخصی یک عارف در مراتب بالای عرفانی باشد. در این عرصه، عطّار نیشابوری، شاعر عارفی است که در مکتب وی، ...  بیشتر

بازتاب طرح‌وارۀ حرکتی سلوک در حدیقه‌الحقیقه سنایی و تمهیدات عین‌القضات همدانی

زهرا علی پور

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 155-182

https://doi.org/10.22054/msil.2022.69803.1060

چکیده
  تکامل و پیشرفت معنوی که عرفا از آن به سیر و سلوک تعبیر می‌کنند، امری انتزاعی است. بر اساس نظریّات علوم شناختی، آنچه امکان بیان این تجارب را فراهم می‌کند، استفاده از طرح‌واره‌های تصویری است. طرحوارۀ حرکتی یکی از مهم‌ترین طرح‌واره های سیر و سلوک است. این پژوهش سعی دارد نحوۀ استفادۀ سنایی و قاضی از این طرح‌واره را بررسی و تحلیل کند. ...  بیشتر

شرح عربی غزلی منسوب به مولوی اثر یوسف‌بن حمزة ملاطی با مطلع: دوش وقت صبحدم در چرخ پایان یافتم...

عبدالرسول فروتن

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 183-212

https://doi.org/10.22054/msil.2022.66413.1036

چکیده
  دربارة غزلی با مطلع «دوش وقت صبحدم در چرخ پایان یافتم/ در میان دانة خشخاش سندان یافتم» منسوب به جلال‌الدین مولوی چند شرح به فارسی، عربی و ترکی موجود است. مفصل‌ترین شرح شناخته‌شده را یوسف‌بن حاج حمزة ملاطی احتمالاً در شهر قیصریه و به زبان عربی نوشته و به سلطان سلیم اول عثمانی اهدا کرده است. از این شارح اطلاع چندانی در دست نیست؛ ...  بیشتر

عاشقِ سارق؛ تحلیل عرفانی غزلی از مولوی بر اساس دیدگاه استیس

حسینعلی قبادی؛ امیر مرادی؛ سعید بزرگ بیگدلی

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 213-238

https://doi.org/10.22054/msil.2022.66192.1035

چکیده
  هر یک از فلاسفۀ دینی و عرفان‌پژوهان بر اساس دیدگاه خود، مختصّاتی برای تجربۀ عرفانی برشمرده‌اند. والتر استیس در کتاب «عرفان و فلسفه» هفت ویژگی اساسیِ بینش وحدانی یا آگاهی وحدت‌نگر، بی‌زمانی-بی‌مکانی، احساس عینیت یا واقعیت، احساس تیمّن و صلح و صفا، احساس امری قدسی و حرمت‌دار و الوهی، متناقض‌نمایی، و بیان‌ناپذیری را برای ...  بیشتر

بررسی تطبیقی مفهوم مُثُل در غزلیات شمس و اشعار جرالد منلی هاپکینز

زهراالسادات قریشی

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 239-270

https://doi.org/10.22054/msil.2022.69364.1058

چکیده
  چکیدهآثار بزرگ ادبی- عرفانی جهان معمولا آیینه‌ای هستند تصویرگر یک اصل و بازگوکننده‌ی یک مفهوم در لباسی متفاوت؛ چرا که عارفان سخن‌گوی دل‌هایی هستند که رو به اصل خویش دارند و این جاست که سخن جهانی شده و مغایرتی با هم در مغز و معنا نمی‌یابد. هدف این پژوهش، یافتن نشانه‌های نظریه‌ی مُثُل و مفهوم سایه‌وار بودن مخلوقات در بیان و اندیشه‌ی ...  بیشتر

بررسی سیر تحول عوامل سبب‌ساز حال قبض و بسط در مثنوی‌های عرفانی حدیقه‌الحقیقه، منطق‌الطیر عطار، مثنوی معنوی

سمانه منصوری

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 271-295

https://doi.org/10.22054/msil.2022.67528.1044

چکیده
  با نگاهی به آثار برجستۀ حوزۀ ادبیات عرفانی، تفاوت‌های عمده‌ای را در به‌کارگیری اصطلاحات مربوط به این نوع ادبی، شاهد هستیم. اگر قبض و بسط را از احوال عرفانی بدانیم که همواره در مسیر سیر و سلوک در کنار هم عارف را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، این مفهوم می‌تواند در آثار عرفانی، نمودهای متفاوتی داشته باشد که پژوهش حاضر با روش توصیفی‌‌‌‌- ...  بیشتر

خوانش تحلیلی شروح برگزیده از مثنوی معنوی براساس نظریة زیبایی‌شناسی دریافت یاوس و آیزر

بتول واعظ؛ عطیه سادات نصری

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 297-340

https://doi.org/10.22054/msil.2022.66016.1032

چکیده
  نظریات نقد ادبی خواننده‌محور، عمدتاً بر این باورند که معنا چیز ثابتی نیست که در ذهن نویسنده یا در خود متن پنهان شده باشد، بلکه معنا در تعامل خواننده با متن شکل می‌گیرد. این مقاله براساس مؤلفه‌های نظریة زیبایی شناسی دریافت هانس روبرت یاوس و ولفگانگ آیزر تدوین شده است. در این پژوهش، هفت شرح از شروح مثنوی برای تحلیل انتخاب شده است و ...  بیشتر

بررسی کهن الگوی مانا و عقیدۀ جاندارپنداری در حکایتهای تذکره الاولیاء بر مبنای آرای یونگ

علیرضا اسدی؛ فاطمه چراغی زادگان

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 11-36

https://doi.org/10.22054/msil.2022.64483.1019

چکیده
  کارل گوستاو یونگ روانکاو برجستۀ سوئیسی و بنیانگذار نظریۀ ناخودآگاه جمعی و نقد کهن‌الگویی در آثار خویش که مبتنی بر تحقیقات گسترده در اساطیر، آیین‌ها و ادبیات اقوام و ملل بدوی و کهن است، کهن‌الگوها و سمبول‌های فراوانی را معرفی و تحلیل می‌کند که به عقیدۀ او همگی بازتابنده و فرافکنندۀ روان و ناخودآگاه جمعی نوع بشر در تاریخ تکامل خود ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تحلیل جایگاه شمس و مولانا در «کتاب سیاه» اثر اورهان پاموک

سمیرا جمالی قطلو؛ ناصر علیزاده خیاط؛ آرش مشفقی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 11-32

https://doi.org/10.22054/msil.2023.72842.1082

چکیده
  «جلال‌الدین محمد بلخی» ملقب به مولانا از بزرگ‌ترین شاعران عارف ایران و جهان است که افزون بر شاعری، جزو متفکران جهان نیز به شمار می‌آید. افکار و جهان‌بینی مولانا مورد توجه اورهان پاموک رمان‌‌نویس معاصر کشور ترکیه قرار گرفته است . پاموک در رمان «کتاب سیاه»، به آثار، اندیشه‌ها، زندگی و انسان‌های پیرامون مولانا، به کرات ...  بیشتر

مباحث تطبیقی
بررسی تطبیقی درخت به عنوان ایماژی اساطیری و عرفانی در رساله‌های تمثیلی سهروردی و مثنوی مولانا

مریم حق شناس

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 33-62

https://doi.org/10.22054/msil.2023.67890.1048

چکیده
  گیاهان بویژه درختان همواره حضوری سمبلیک در میان آیین‌ها و ادیان مختلف داشته‌اند. صورت مثالی درخت پر از رمز و رازهایی است که انسان به عنوان بخشی از آن یا بهتر است بگوییم بخش مرکزی این تصویر به شمار می‌رود. درخت به واسطۀ خصیصه‌های متمایزش به نوعی پیونددهندۀ عناصر زمینی و آسمانی است. سهروردی و مولانا با امتزاج خصیصه‌های اساطیری و عرفانی ...  بیشتر

تصحیحِ چند تصحیف در مقاماتِ ژنده‌پیل

میلاد بیگدلو

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 37-57

https://doi.org/10.22054/msil.2022.57925.1010

چکیده
  کتاب‌ مقامات ژنده‌پیل، نوشتۀ سدیدالدین محمد غزنوی دربارۀ کرامات شیخ احمد نامقی از نوشته‌های ارج‌مند و پربار از دید زبانی است که نخست بار در سال ۱۳۴۰ به کوشش حشمت مؤید به چاپ رسید. این مقامات آینه‌ای است از طرز اندیشه و اعتقادات عوامانۀ گروهی از مردم آن روزگار و عادات ایشان. از نگر زبانی نیز می‌توان گفت که این مقامات از کتاب‌های ...  بیشتر

بررسی تطبیقی مفاهیم مرتبط با زندگی و مرگ در صحیفه سجادیه و مثنوی مولانا از منظر شناختی

سمیه تصدیقی

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 59-81

https://doi.org/10.22054/msil.2022.58646.1015

چکیده
  نظریۀ استعاره‌های شناختی یا مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون مطرح شد. طبق نظر ایشان، استعاره‌ دیگر تنها عنصری بلاغی و مختص زبان شعر نبود، بلکه ایشان معتقد بودند که زیربنای تفکر انسان، استعاری است. ابتدا استعاره‌های شناختی در زبان روزمره بررسی شد، اما با توجه به انتزاعی بودن عرفان، آرام آرام جای خود را در مطالعات عرفانی باز کرد. ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
(توکل، صدق، یقین) درقرآن وروایات وبررسی آنها از منظرمنازل السائرین و مناقب الصوفیه

طاهره رحیمی؛ محمدرضا تقیه؛ هاشم کاکایی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 63-95

https://doi.org/10.22054/msil.2023.70777.1065

چکیده
  سه مفهوم توکل وصدق ویقین از مفاهیم کلیدی ودایر در تعالیم دینی هستند که در قرآن وسنت هم بسیار به آنها پرداخته شده است که به تبع آنها در برخی از علوم اسلامی درباره آنها سخن به میان آورده شده است ازجمله در عرفان عملی درقالب مقامات ومنازل سلوک به آنها اهتمام ورزیده شده است در این مقاله دیدگاههای عارف بزرگ ونامی تصوف خواجه عبدالله انصاری ...  بیشتر

تحقیقی در شناسایی منابع و مآخذ بحرالمعانی

سمیه جبارپور

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 84-106

https://doi.org/10.22054/msil.2022.57251.1011

چکیده
  «بحرالمعانی» مجموعه‌ای از نامه‌های عرفانی صوفی طریقة چشتیه، سیدمحمدبن نصیرالدین جعفرمکی حسینی (732-824 هـ. ق) است که نخستین بار به تصحیح و تحقیق محمد سرورمولایی از سوی انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی (گروه دانشنامة زبان و ادب فارسی در شبه قاره) در سال 1397 منتشر شده است. این کتاب در تذکره‌ها و تحقیقات معاصرین به عنوان اثر عرفانی ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
غزل حافظ؛ متن یا اثر؟

رضا روحانی؛ زهره کافی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 97-128

https://doi.org/10.22054/msil.2023.72805.1088

چکیده
  با توجه به نظریة رولان بارت، نظریه‌پرداز و فیلسوف فرانسوی قرن بیستم در باب تفاوت اثر از متن، پرسش محوری مقاله این است که غزلیات حافظ متن به شمار می‌آید یا اثر؟ برای رسیدن به پاسخ، هفت سرفصلی که رولان بارت در نظریة «اثر تا متن» خود بیان کرده است بر بستر یکی از غزل‌های حافظ، غزل ۳۲۴ بر اساس دیوان حافظ به سعی سایه، (با مطلع: گر دست ...  بیشتر

مقایسۀ مثنوی طاقدیس ملا احمد نراقی با مثنوی مولوی از منظر فرم و محتوا

مرتضی خوش نیت؛ شهروز جمالی

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 107-141

https://doi.org/10.22054/msil.2022.57373.1002

چکیده
  این مقاله با عنوان «مقایسۀ مثنوی طاقدیس ملا احمد نراقی با مثنوی معنوی مولوی» به بررسی و تحلیل مقامات و احوال عرفانی، اخلاقی و کلامی از منظر فرم و محتوای مشترک درمثنوی طاقدیس و مثنوی معنوی می‌پردازد. در این پژوهش حکایات، مضامین، افکار و دیدگاه‌های مشترک دو اثر استخراج شده و سپس تحلیل شده‌اند. در اکثر مضامین، مقامات و احوال عرفانی ...  بیشتر

مباحث تطبیقی
طریق بکتی و حال محبّت با نظر بر رساله گیتا و مثنوی

نوری سادات شاهنگیان

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 129-150

https://doi.org/10.22054/msil.2023.71476.1069

چکیده
  محبّت از جمله مفاهیم محوری در آثار عرفانی هندو و اسلامی است. در تعالیم رساله بگودگیتا به عنوان مهم‌ترین منبع الهام عرفانی هندو، بکتی به معنای رابطه عاشقانه و از سر ارادت و اخلاص با خدا به عنوان سهل‌الوصول‌ترین طریق نجات انسان مورد تأکید است. در مثنوی جلال‌الدّین محمد بلخی نیز که نمونه‌ای از آثار عرفانی اسلامی در عصر پختگی اندیشه‌های ...  بیشتر

«معاملات» در تصوّف و دیدگاه‌های متصوّفه دربارۀ آن

سجاد رجایی؛ حمیدرضا خوارزمی؛ سید امیر جهادی حسینی

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22054/msil.2022.58040.1013

چکیده
  معاملات یکی از اصطلاحات رایج بین صوفیان است و این اصطلاح آداب و اعمالی را دربر می‌گیرد که آنان در طی سلوک انجام می‌دهند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که معاملات در چه مفاهیمی به‌کار رفته و دلیل تفاوت نگاه صوفیه به این اصطلاح چه بوده است؟ بنابراین با مطالعه کتاب‌هایی که در زمینة اشاعة عقاید صوفیه و تربیت سالکان تألیف شده با ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
مطالعه تطبیقی نظریه وحدت وجود عرفانی در شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی

محمد شیروانی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 151-175

https://doi.org/10.22054/msil.2023.71501.1070

چکیده
  چکیده:حکیم ابوالقاسم فردوسی وحکیم نظامی گنجوی از مثنوی سرایانی که با دانش درست به مبانی معرفت دینی و حکمی ، چه در حوزه نظر و چه در حوزه عمل، با زبان منظوم به شیوایی و هنرمندی و تدقیق، اشعار بلندی را سروده اند؛ اشعاری که گاه در نهایت ایهام و ابهام تنها نصیب تیزبینان حکمت می شود و اشعاری که به صراحت و شفافیت از جهان بینی توحیدی حکایت دارد. ...  بیشتر

معرفی چند تن از عارفان شطح گوی هندی بر اساس حسنات العارفین داراشکوه

الهام روستایی راد؛ مریم حسینی

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 163-185

https://doi.org/10.22054/msil.2022.59185.1016

چکیده
  تاریخ عرفان و تصوف نیز همچون دیگر تواریخ، ناگفته‌های بسیار دارد که تاکنون برملا نشده اند. شرح احوال و آثار عارفان بسیاری در کتاب‌های تذکرۀ اولیا، و طبقات صوفیه ثبت شده و قابل دسترسی است، اما دستیابی به آراء و افکار عارفان گمنام که شاید با داشتن مقام و جایگاه ویژه در روزگار خود می‌زیستند، نیازی است مُبرم که باید در جست‌وجوی آن به ...  بیشتر