به سامانه دو فصلنامه «عرفان پژوهی در ادبیات» خوش آمدید.

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات یک نشریه با دسترسی آزاد، دو سو ناشناس، و با داوری بسته است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث عرفانی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه پژوهش در عرفان  انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیتی است که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم در این زمینه را گزارش می‌دهند. در این نشریه، مانند سایر نشریات دانشگاه علامه طباطبائی، جهت تسهیل شناسایی و جستجو، هر مقاله شمارۀ شناسایی خاص (doi) خود را دارد.  

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی  آزاد پایه­ گذاری شده است. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. 

درباره عرفان پژوهی در ادبیات   

  •          نوع مقاله: علمی- پژوهشی
  •          کشور محل چاپ : ایران
  •          ناشر: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
  •          شاپای چاپی:0743-2821        شاپای الکترونیکی: 0751-2821
  •          تناوب انتشار: دو فصلنامه
  •          زبان نشریه: فارسی با چکیده مبسوط انگلیسی (2 شماره در سال) 
  •          نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  •          نوع دسترسی: دسترسی باز و رایگان تمام متن 
  •          حوزه کار نشریه: متون نظم و نثر عرفانی، نقد ادبی و متون عرفانی، مباحث تطبیقی عرفانی، متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
  •          اعتبار نشریه در وزارت علوم: علمی ب (در آخرین ارزیابی سال 1402)  
  •          کد DOI: دارد
  •          کد DOR: دارد
  •           متوسط زمان بررسی اولیه: یک هفته
  •           متوسط زمان داوری مقالات: 2 ماه
  •           نوع  داوری: داوری بدون نام و حداقل 2 داور
  •          میزان مجاز درصد تشابه در مقالات و سایت مورد بررسی: حداکثر میزان مشابهت یا همپوشانی در مقالات، تا 10 درصد قابل قبول می باشد.
              میزان همپوشانی مقالات فارسی در سایت  https://www.samimnoor.ir بررسی می شود. 
    خواهشمند است قبل از ارسال مقاله، به این سایت مراجعه کرده و از میزان همپوشانی مقاله خود مطلع شوید
  •          مهمترین قوانین نشریه هنگام ارسال مقاله: - مقاله ارسال‌شده در نشریه دیگر چاپ نشده، یا هم‌زمان برای سایر مجله‌ها ارسال نشده باشد.
               - مقالات دقیقاً مطابق دستورالعمل نشریه تنظیم شده باشد.
  •              دریافت راهنمای نگارش مقاله شیوه نامه عرفان پژوهی در ادبیات

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات 

با صاحب امتیازی دانشگاه علامه طباطبایی براساس آیین نامۀ نشریات علمی مصوب 09-02-1398 در ارزیابی سال 1402، موفق به کسب رتبۀ «ب» شده است.

.

مباحث تطبیقی
تحلیل تطبیقی عالم خیال منفصل در اندیشۀ مولانا و ملاصدرا

شادی ابراهیم خانی؛ محمد حسین بیات

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 11-48

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83200.1160

چکیده
  بحث عالم خیال منفصل برای عرفا و همچنین فلاسفه بسیار مهم بوده است و هرکدام نظرات متفاوتی در باب این عالم داشته‌اند. از بین عرفا، مولانا در مثنوی به صورت غیرمستقیم اشاراتی به این عالم کرده است. ملاصدرا هم در اسفار اربعه، بخشی از کتاب را به این بحث اختصاص داده است. این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل آراء مولانا و ملاصدرا در خصوص عالم خیال از ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
التفات روایی در مجالس سبعه

نسرین قادری؛ هیوا حسن پور؛ سید اسعد شیخ احمدی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 49-76

https://doi.org/10.22054/msil.2025.86697.1197

چکیده
  متون ادبی، تجلّی نگاه‌ها و نگرش‌های خاص خالق آن در بیان‌های ویژه است. یکی از شگردهای ادبی کردن کلام، التفات است که این صنعت بر اساس آرای جاناتان کالر (و نه بر اساس آرای سنّتی ادبیات فارسی) سطوحی به خود می‌گیرد که آن را به زمان حال گفتمانی پیوند می‌دهد. در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای به بررسی و تحلیل ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
جلوه های نمادین رنگ سرخ درادبیات عرفانی با محوریت کتاب کشف الاسرار روزبهان بقلی

لیلا رستگارنیک

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 77-106

https://doi.org/10.22054/msil.2025.84241.1173

چکیده
  در طول تاریخ بشر، رنگ‌ها اهمیت و تأثیر مهمی بر زندگی انسان‌ها داشته‌اند ، توجه به رنگ های گوناگون در طبیعت از سفارشات قرآن کریم و نشانه قدرت الهی است که در چندین آیه صریحا به آنها اشاره شده، هرچند هر رنگی در فرهنگ‌های مختلف، معنای خاص و متفاوت و کاربردهای مختلفی دارند. به‌هرحال در علوم گوناگون بخصوص در ادبیات عرفانی جلوه‌ای ویژه‌ای ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
سبک اقناعی مکاشفات تذکره‌الاولیاء در تعلیم مبانی عرفان عملی و نظری

سمیه خادمی؛ فاطمه زمانی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 107-148

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81320.1132

چکیده
  در اصطلاح عرفانی مکاشفه به معنای آشکار شدن حقایق معنوی و امور غیبی بر قلب عارف است. رویارویی بی‌واسطه عارف با حقایق امور در مکاشفات، دربردارندة نکات ارزشمندی در حوزۀ مسایل معنوی و خصوصا عرفان عملی و نظری است. تذکرة الاولیای عطار مشتمل بر مکاشفات و حکایات فراوانی دربارة یافته‌ها و کشف و شهودهای عرفانی عارفان است که بلاغت کلام و لحن ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
تمثیل مرگ اختیاری در مثنوی مولوی

مالک شعاعی؛ سیدرضا موسوی نیا؛ ثریا عبدلی لرستانی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 149-188

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82538.1152

چکیده
  بحث مرگ یکی از مهم‌ترین بنیان‌های فکری مولوی است که با عناوین گوناگون مطرح شده‌است. او سعادت انسان‌ها را در تزکیه نفس و مرگ رذایل پیش از اجل مسمی می‌داند. مولوی معتقد است کسانی که مرگ ارادی برگزینند انتقال روح هنگام مرگ طبیعی ندارند زیرا پیش از مرگ، روح آنان به خاطر تحصیل حاصل در عالم قدس جای دارد. او در کتاب مثنوی، شخصیت‌هایی همچون ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
خشونت کلامی در حدیقۀ سنایی غزنوی

مجاهد غلامی؛ علی عزیزی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 189-226

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83379.1164

چکیده
  حدیقه‌الحقیقه به عنوان یکی امهات آثار ادبی و عرفانی و از جریان‌ساز ترین آن‌ها، ظرفیت‌های پژوهشی بسیاری دارد. از جملۀ موضوعات قابل تأمل در حدیقه بحث زبان آن است. زبان حدیقه به مانند بسیاری دیگر از آثار ادبی عرفانی به شکلی غیر رسمی و نزدیک به زبان محاوره سروده شده است. این نزدیکی به زبان محاوره زمینه ورود برخی از اشکال ناخوشایند زبان ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
وجودشناسی و معرفت شناسی نجات انسان در مثنوی معنوی مولانا

حسین آریان؛ بخشعلی قنبری

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 227-264

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82827.1156

چکیده
  نجات؛ یعنی رها شدن از ناملایماتی که برای انسان درد و رنج به بار می آورند و برخورداری از مواهب و الطافی که زمینه ساز راحتی و تمتع مادی و معنوی اند. تاریخ بشر گواه آن است که بشر از ابتدای پیدایش بر روی کره خاکی این امر را دنبال کرده است. فرقی نمی کند که آن را ارزشی ذاتی تلقی کند یا غیری. این مفهوم همیشه دغدغه همه انسان‌ها بوده، فیلسوفان، ...  بیشتر

مباحث تطبیقی
تأملی تطبیقی بر سوگماد و خدا در اکنکار و عرفان اسلامی

فاطمه هوشنگی؛ محمدابراهیم مالمیر؛ مجتبی بیگلری

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 311-370

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83517.1167

چکیده
  اکنکار از جمله شبه معنویت‌ها و عرفان‌واره‌های التقاطی و مصرفی پرطرفدار آمریکایی است. فردگرایی، آزادی از التزامات شریعت‌محور، و پاسخگویی به نیازهای معنوی «سفارشی‌سازی شده» از عوامل اصلی اقبال به چنین آیین‌هایی در جوامع غربی و حتی اسلامی است که برای مواجهه و مقابله با آن باید در ابعاد مختلف مورد بررسی‌های عمیق و دقیقی قرار ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
بررسی انواع حجاب های نورانی و ظلمانی در مرصاد العباد

پرنیان محمدیان

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 371-404

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83319.1161

چکیده
  یکی از مهمترین موانعی که عرفا در راه رسیدن به محبوب لایزالی با آن مواجه می شوند، حجاب های عرفانی است. حجاب اسم عامی است که در متون عرفانی برای هرچیزی که سدّ راه سیر و سلوک عارف شده و او را از حق باز می دارد، گذارده می شود. نجم الدین رازی در کتاب مرصاد العباد بر این مهم تاکید دارد که انسان باید به مدد شریعت و طریقت، روح گرفتار در بند جسم ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
نمودهای اختلال وسواس نجس‌پاکی در حکایت بط منطق‌الطیر

مصطفی میردار رضایی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 405-436

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83345.1162

چکیده
  وسواس‌ها که نوعی «اختلال عصبی» به‌شمار می‌روند، دریک تقسیم‌بندی کلی، به دو بخش فکری و عملی تقسیم می‌شود. اختلال وسواس نجس‌پاکی، یکی انواع وسوسه‌های عملی، و چهارمین اختلال از لحاظ اهمیت درمیان اختلال‌های روان‌پزشکی است. این اختلال عصب‌شناختی، زیستی و رفتاری که با افکار و رفتارهای وسواسیِ تکرارشونده همراه است، وقت بسیار ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
مطالعه تطبیقی شیوه های بازنمایی تجاربِ عرفانیِ صوفیه در مکتب «کشف و شهود» از دریچه نظام گذرایی

فرشته میلادی؛ عباسعلی وفائی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، صفحه 437-475

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83976.1170

چکیده
  این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و تکیه بر فرانقش اندیشگانی، به مطالعة شیوة بازنمایی تجارب عرفانی در نوشتارهای صوفیه می-پردازد و در صدد پاسخگویی به این پرسش است که غلبة هر یک از نقش‌های زبان در این متون چه تأثیری در شیوة به کارگیری فرآیندهای زبانی دارد؟ نتایج پژوهش نشان می‌دهد که غلبة هر یک از نقش‌های زبانی در این متون، به طور مستقیم ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
بازنمایی فرهنگ و سنت عرفانی در رمان طوبا و معنای شب

نیره کنعانی؛ حمیدرضا توکلی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83051.1158

چکیده
  فرهنگ و سنّت عرفانی، از گفتمان‌های مهمی است که از گذشته در فرهنگ ما رواج داشته و روایی خود را حفظ کرده است. این فرهنگ، به تأثیر از تحولات فضای مدرن و پسامدرن، دچار دگرگونی شده و فضاهای جدیدی را رقم زده که گاه با نگاه سنتی به عرفان متفاوت است و گاه آن را به نقد می‌کشد. گزاره‌هایی از این فرهنگ نیز در دنیای معاصر به حیات خود ادامه داده‌اند. ...  بیشتر

تحلیل کیفیت بازتاب «وحدت وجود» و «وحدت شهود» در اشعار محمای غزنوی، مستان‌شاه کابلی و حیدری وجودی
دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1403، ، صفحه 173-214

https://doi.org/10.22054/msil.2025.82547.1150

چکیده
  شاعران معاصر افغانستان، افزون بر مضامین سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و میهنی، در اشعار خود به عرفان و تصوّف نیز توجه نشان داده‌اند. درونمایۀ اصلی اشعار خلیفه محمّدمحمای غزنوی، مستان‌شاه کابلی و غلام‌حیدر حیدری وجودی، سه تن از شاعران عارف و صوفی‌مشرب معروف معاصر افغانستان، نیز مفاهیم عارفانه و عاشقانه است. مسأله «وحدت وجود» و «وحدت ...  بیشتر

تحلیل انتقادی گفتمان عرفانی اشعار حافظ در نمایشنامۀ در راه مهر براساس الگوی فرکلاف
دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1403، ، صفحه 349-382

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81944.1143

چکیده
  یکی از روش‌های کارامد برای مطالعۀ ابعاد معناشناختی زبان عرفانی در متون ادبی، تحلیل گفتمان انتقادی است که رویکردی جدید از تحلیل گفتمان در مطالعات ادبی و هنری به‌شمار می‌رود و به تحلیل متون در پیوند با زمینه و بستر فرهنگی و فکری می‌پردازد. در این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده‌است، پس از استخراج مفاهیم عرفانی موجود در نمایشنامۀ ...  بیشتر

التفات روایی در مجالس سبعه
دوره 4، شماره 7 ، مهر 1404، ، صفحه 49-76

https://doi.org/10.22054/msil.2025.86697.1197

چکیده
  متون ادبی، تجلّی نگاه‌ها و نگرش‌های خاص خالق آن در بیان‌های ویژه است. یکی از شگردهای ادبی کردن کلام، التفات است که این صنعت بر اساس آرای جاناتان کالر (و نه بر اساس آرای سنّتی ادبیات فارسی) سطوحی به خود می‌گیرد که آن را به زمان حال گفتمانی پیوند می‌دهد. در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای به بررسی و تحلیل ...  بیشتر

معرفی چند تن از عارفان شطح گوی هندی بر اساس حسنات العارفین داراشکوه
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 163-185

https://doi.org/10.22054/msil.2022.59185.1016

چکیده
  تاریخ عرفان و تصوف نیز همچون دیگر تواریخ، ناگفته‌های بسیار دارد که تاکنون برملا نشده اند. شرح احوال و آثار عارفان بسیاری در کتاب‌های تذکرۀ اولیا، و طبقات صوفیه ثبت شده و قابل دسترسی است، اما دستیابی به آراء و افکار عارفان گمنام که شاید با داشتن مقام و جایگاه ویژه در روزگار خود می‌زیستند، نیازی است مُبرم که باید در جست‌وجوی آن به ...  بیشتر

مقایسۀ مثنوی طاقدیس ملا احمد نراقی با مثنوی مولوی از منظر فرم و محتوا
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 107-141

https://doi.org/10.22054/msil.2022.57373.1002

چکیده
  این مقاله با عنوان «مقایسۀ مثنوی طاقدیس ملا احمد نراقی با مثنوی معنوی مولوی» به بررسی و تحلیل مقامات و احوال عرفانی، اخلاقی و کلامی از منظر فرم و محتوای مشترک درمثنوی طاقدیس و مثنوی معنوی می‌پردازد. در این پژوهش حکایات، مضامین، افکار و دیدگاه‌های مشترک دو اثر استخراج شده و سپس تحلیل شده‌اند. در اکثر مضامین، مقامات و احوال عرفانی ...  بیشتر