متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تحلیل جایگاه شمس و مولانا در «کتاب سیاه» اثر اورهان پاموک

سمیرا جمالی قطلو؛ ناصر علیزاده خیاط؛ آرش مشفقی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 11-32

https://doi.org/10.22054/msil.2023.72842.1082

چکیده
  «جلال‌الدین محمد بلخی» ملقب به مولانا از بزرگ‌ترین شاعران عارف ایران و جهان است که افزون بر شاعری، جزو متفکران جهان نیز به شمار می‌آید. افکار و جهان‌بینی مولانا مورد توجه اورهان پاموک رمان‌‌نویس معاصر کشور ترکیه قرار گرفته است . پاموک در رمان «کتاب سیاه»، به آثار، اندیشه‌ها، زندگی و انسان‌های پیرامون مولانا، به کرات ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
غزل حافظ؛ متن یا اثر؟

رضا روحانی؛ زهره کافی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 97-128

https://doi.org/10.22054/msil.2023.72805.1088

چکیده
  با توجه به نظریة رولان بارت، نظریه‌پرداز و فیلسوف فرانسوی قرن بیستم در باب تفاوت اثر از متن، پرسش محوری مقاله این است که غزلیات حافظ متن به شمار می‌آید یا اثر؟ برای رسیدن به پاسخ، هفت سرفصلی که رولان بارت در نظریة «اثر تا متن» خود بیان کرده است بر بستر یکی از غزل‌های حافظ، غزل ۳۲۴ بر اساس دیوان حافظ به سعی سایه، (با مطلع: گر دست ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تحلیل روان‌شناختی کودک در مثنوی مولوی با رویکرد رشد شناختی ژان پیاژه

کورس کریم پسندی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 271-290

https://doi.org/10.22054/msil.2023.71757.1075

چکیده
  خوانش و نقد متون ادب فارسی بر اساس نظریه روان شناسان معاصر، دریچه تازه ای را به روی خواننده می گشاید و از پیوند آثار ادبی با علم روان شناسی پرده بر می دارد . مطابق این رویکرد، در نگرش روان شناسانه مولوی، هویت و شخصیت مستقل کودک با توجّه به ساحت بیرونی و درونی انسان، در دو بُعد رشد جسمی و رشد فکری به طور توأمان مطرح می شود که توقف غیر طبیعی ...  بیشتر