متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
نمودهای اختلال وسواس نجس‌پاکی در حکایت بط منطق‌الطیر

مصطفی میردار رضایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83345.1162

چکیده
  وسواس‌ها که نوعی «اختلال عصبی» به‌شمار می‌روند، دریک تقسیم‌بندی کلی، به دو بخش فکری و عملی تقسیم می‌شود. اختلال وسواس نجس‌پاکی، یکی انواع وسوسه‌های عملی، و چهارمین اختلال از لحاظ اهمیت درمیان اختلال‌های روان‌پزشکی است. این اختلال عصب‌شناختی، زیستی و رفتاری که با افکار و رفتارهای وسواسیِ تکرارشونده همراه است، وقت بسیار ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
فروش انرژی مثبت به نرخ خداباوری: تحلیل مقایسه‌ای خداشناسی جنبش معنوی «نیوایج»

رضا جلیلی؛ رضا الهی منش

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1403، ، صفحه 75-108

https://doi.org/10.22054/msil.2025.83387.1163

چکیده
  گفتمان معنویت‌گرایی نوین به مثابه ابزار نظام سرمایه‌داری و مکتب اصالت سود است. این گفتمان به عنوان محرک کالایی‌سازی و بازاری‌سازی معنویت و زندگی است. وجوه گوناگون زندگی انسان حتی باور به خدا در معنویت‌گرای به امری صرفا فردی و تجربه شخصی دست‌خوش تحول و مغلوب تحولات مدرنیته شده است. جنبش «نیوایج» (عصرجدید) از لحاظ خداشناسی ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تحلیل نگاشت‌های شناختی در غزلیات قلندری همام تبریزی

زهرا جمشیدی؛ عباس محمدیان

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1403، ، صفحه 109-136

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81583.1137

چکیده
  ادبیات قلندری یکی از شاخه‌های ادبیات عرفانی است که در واکنش به مفاسد فکری، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی به وجود آمده است. قالب غزل، یکی از اصلی‌ترین قالب‌هایی است که شاعران پس از سنایی در حوزۀ ادب قلندری و ملامتی از آن بهره گرفته‌اند. مفاهیم قلندری و رندی در شعر بسیاری از شاعران از جمله همام تبریزی وجود دارد. این مفاهیم باعث ایجاد ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
«بررسی تجربه‌های عرفانی و «تعبیر» از دیدگاه «استیون تی. کتز» و «والتر ت. استیس»

ابراهیم محمدی

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1403، ، صفحه 255-286

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81039.1134

چکیده
  این‌که تجربیات عرفانی در مسیر عرفان برای عارفان، قابل دستیابی است، هیچ تردیدی نیست. این تجربیات، توسطِ شخصِ عارف و مخاطبان اندیشه‌ها و تجربه‌های حسیِ عارفان، با توجه به برداشت‌های شخصی ارائه می‌شوند. یکی از اهرم‌هایی که می‌توان از آن برای ارائۀ تجربه بهره برد، «تعبیر» است. به‌طور یقین «تعبیر» نقش کلیدی در معرّفی تجربه‌های ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
گونه‌شناسی چهره نمادین زن در ادبیات و متون عرفانی

فاطمه مقصودی؛ عبدالله نصرتی؛ محمدرضا روزبه

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1403، ، صفحه 287-316

https://doi.org/10.22054/msil.2025.81404.1135

چکیده
  ادبیات عرفانی و رمزپردازی همواره در هم تنیده‌اند، به‌طوری‌که مرز بین آن‌ها گاه غیرقابل تشخیص است. عرفان به‌عنوان مکتبی شناختی و عملی، همواره با رمز و رمزپردازی همراه بوده است. «زن» به‌عنوان پدیداری مهم در گفتمان ادبی، منبع الهام متون ادبی از جمله ادبیات اسطوره‌ای، شفاهی، عاشقانه و عرفانی شده‌است. این مقاله به بررسی جایگاه ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
عین‌القضات و معنویت: الگوی زیست معنوی در تمهیدات

سید سعید رضا منتظری؛ سیدمحمدمهدی فرشاد؛ محمدهادی محمدی

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1403، ، صفحه 317-348

https://doi.org/10.22054/msil.2025.80541.1121

چکیده
  یکی از مفاهیم مدرنی که هنوز اتفاق جهانی بر تعریف آن حاصل نشده، معنویت است. با این حال، گاهی آن را دینی و گاهی غیردینی(ضددین یا فرادین) دانسته‌اند. گویا معنویت در جهان‌زیست سنت، در برابر قرائت رسمی از دین تعریف شده است و عرفان نامی است که بر آن نهاده‌اند؛ اما معنویت در جهان‌زیست مدرن، در برابر مدرنیته تعریف می‌شود. با این حال، معنویت ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
نگاه و نظرِ عاشقانه: پدیدارِ مضامینِ دیداری نگارۀ مجنون در هیأتِ گوسفندی به دیدارِ لیلی می‌آید از هفت‌اورنگِ ابراهیم‌میرزا متعلق به مکتب ِنگارگریِ مشهد در مقایسه با مضامینِ شاعرانه از روایتِ عطار و جامی

منیره پنج‌تنی؛ محمد خزایی

دوره 3، شماره 5 ، مهر 1403، ، صفحه 67-114

https://doi.org/10.22054/msil.2024.80890.1126

چکیده
  نگاه و نظرِ عاشقانۀ دلدادگان یکی از موضوعاتِ پر تکرارِ شعر فارسی است و در این میان کوششِ مجنون برای دیدارِ لیلی بارها به نظم درآمده‌است. در مجلسی از این حکایت، مجنون به هیأت گوسفندی درمی‌آید و به دیدار لیلی می‌رود. این بخش از حکایت را عطار و جامی به دو شکل متفاوت روایت کرده‌اند. شکلِ تصویری این رخداد نیز در نسخۀ هفت‌اورنگِ جامی نگارگری ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تاویل های عطار از داستان یوسف (ع) و رستم در دیوان

وحید مبارک

دوره 3، شماره 5 ، مهر 1403، ، صفحه 193-222

https://doi.org/10.22054/msil.2024.72848.1084

چکیده
  تلمیح و کاربرد آن، تصویرساز است و سبب تغییر سبک و ایجاد سبک شخصی می‌شود. اندیشه‌ها و نکات دینی، تاریخی، اسطوره‌ای و حماسی، آبشخورهای تلمیح‌های شاعران هستند و عطار از شاعرانی است که تلمیح‌های دینی بسیار دارد اما از توجه به حماسه و اسطوره هم بازنمانده است. وی به شیوۀ معمول صوفیان، در اغلب اشارات و تلمیح‌ها به نام‌ها و القاب پیامبران، ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
ملامت احباب و تشویق اغیار؛ تحلیل و نقد ساختاری پاره‌ای از حکایتهای صوفیانه

حسین محمدی؛ افسانه حسن زاده دستجردی

دوره 3، شماره 5 ، مهر 1403، ، صفحه 257-292

https://doi.org/10.22054/msil.2024.80007.1111

چکیده
  بن‌مایۀ پاره‌ای از حکایت‌های ادب فارسی، علی‌رغم تشابه ساختاری آنها با حکایتهای همسان، متفاوت است. بن‌مایۀ این حکایت‌ها سرزنش یکی از خواص دین است. این حکایت‏ها مربوط به دوره‌های زمانی و گویندگانی مختلف هستند و اشتراک ساختار آنها ذهن را متوجه نظامی بنیادی می‏کند که حکایت‏ها از آن برآمده‌اند. در این جستار، برپایۀ مکتب ساختارگرایی ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
بررسی حیات و دیدگاه های صوفیانه ابومحمد مرتعش

وحید محمودی

دوره 3، شماره 5 ، مهر 1403، ، صفحه 293-314

https://doi.org/10.22054/msil.2024.76391.1098

چکیده
  ابو محمد مرتعش از صوفیان پرآوازه قرن سوم و چهارم هجری قمری است. او دهقان‌زاده‌ای از اهالی نیشابور بود که پس از توبه و روی آوردن به زندگی زاهدانه تحت تعلیم و تربیت شیوخ بزرگ مکتب ملامتیه و مکتب بغداد یعنی ابو حفص حداد (د 264 تا 270 ق) و ابو عثمان حیری (د 298ق) و جنید بغدادی (د 298 ق) قرار می‌گیرد. تأثیرپذیری او از هردو مکتب به طور کامل در سخنان، ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
خوانش لکانی مفهوم «درد» و «رنج» در اندیشۀ مولوی

شیرزاد طایفی؛ توحید شالچیان ناظر

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 197-232

https://doi.org/10.22054/msil.2024.74326.1093

چکیده
  از مفاهیمی که در متون عرفانی، به‌ویژه در اندیشه و آثار مولوی جایگاه مهمی دارد، درد و رنج است. نیز باید اذعان داشت که در دانش روانکاوی و در اندیشه‌های ژاک لکان به دو مفهوم مذکور توجه ویژه‌ای شده است. لکان توانست با بازخوانی آرای فروید، تقریر نوینی از مفهوم فراسوی اصل لذت داشته باشد که با نام ژوئیسانس شناخته می‌شود. در این پژوهش کوشیده‌ایم ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
بازنمایی طرح‌واره‌های حجمی سیروسلوک در حدیقه‌الحقیقه و تمهیدات

زهرا علی پور

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 232-262

https://doi.org/10.22054/msil.2024.75959.1097

چکیده
  بر اساس نظریّات زبان‌شناسان شناخت‌‌گرا، آنچه امکان بیان تجارب انتزاعی را فراهم می‌آورد، تجارب بدنمندی است که از آن‌ها به «طرح‌واره‌های تصویری» تعبیر می‌شود. با وجود آن که این مقولات بسیار پایه‌ای هستند، تفاوت در تجارب زیسته باعث می‌شود افراد طرح‌واره‌‌ها را به شکل‌های متفاوتی به کار ببرند. سنایی و عین‌القضات همدانی ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
مقایسۀ انسان انگاری مرگ در حدیقه‌الحقیقه و مثنوی معنوی بر اساس دیدگاه لیکاف و جانسون

سوسن موسایی؛ جهانگیر صفری؛ ابراهیم ظاهری

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 297-324

https://doi.org/10.22054/msil.2024.77791.1102

چکیده
  استعارة «انسان انگاری» از دیدگاه لیکاف و جانسون، به معنای اختصاص دادن برخی از جنبه‌های وجودی انسان (حوزة مقصد) به مفاهیم ذهنی و اشیا بی‌جان (حوزة مبدا) است.اهمیت این نوع استعاره، در این است که انسان، می‌تواند با قالبی انسانی بخشیدن به مفاهیم انتزاعی، به درک و پذیرش بهتر آنها کمک کند.هدف دراین پژوهش نیز بررسی مقایسه‌ای انسان‌انگاری ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تحلیل جایگاه شمس و مولانا در «کتاب سیاه» اثر اورهان پاموک

سمیرا جمالی قطلو؛ ناصر علیزاده خیاط؛ آرش مشفقی

دوره 2، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 11-32

https://doi.org/10.22054/msil.2023.72842.1082

چکیده
  «جلال‌الدین محمد بلخی» ملقب به مولانا از بزرگ‌ترین شاعران عارف ایران و جهان است که افزون بر شاعری، جزو متفکران جهان نیز به شمار می‌آید. افکار و جهان‌بینی مولانا مورد توجه اورهان پاموک رمان‌‌نویس معاصر کشور ترکیه قرار گرفته است . پاموک در رمان «کتاب سیاه»، به آثار، اندیشه‌ها، زندگی و انسان‌های پیرامون مولانا، به کرات ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
غزل حافظ؛ متن یا اثر؟

رضا روحانی؛ زهره کافی

دوره 2، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 97-128

https://doi.org/10.22054/msil.2023.72805.1088

چکیده
  با توجه به نظریة رولان بارت، نظریه‌پرداز و فیلسوف فرانسوی قرن بیستم در باب تفاوت اثر از متن، پرسش محوری مقاله این است که غزلیات حافظ متن به شمار می‌آید یا اثر؟ برای رسیدن به پاسخ، هفت سرفصلی که رولان بارت در نظریة «اثر تا متن» خود بیان کرده است بر بستر یکی از غزل‌های حافظ، غزل ۳۲۴ بر اساس دیوان حافظ به سعی سایه، (با مطلع: گر دست ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
تحلیل روان‌شناختی کودک در مثنوی مولوی با رویکرد رشد شناختی ژان پیاژه

کورس کریم پسندی

دوره 2، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 271-290

https://doi.org/10.22054/msil.2023.71757.1075

چکیده
  خوانش و نقد متون ادب فارسی بر اساس نظریه روان شناسان معاصر، دریچه تازه ای را به روی خواننده می گشاید و از پیوند آثار ادبی با علم روان شناسی پرده بر می دارد . مطابق این رویکرد، در نگرش روان شناسانه مولوی، هویت و شخصیت مستقل کودک با توجّه به ساحت بیرونی و درونی انسان، در دو بُعد رشد جسمی و رشد فکری به طور توأمان مطرح می شود که توقف غیر طبیعی ...  بیشتر