متون نظم و نثر عرفانی
(توکل، صدق، یقین) درقرآن وروایات وبررسی آنها از منظرمنازل السائرین و مناقب الصوفیه

طاهره رحیمی؛ محمدرضا تقیه؛ هاشم کاکایی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 63-95

https://doi.org/10.22054/msil.2023.70777.1065

چکیده
  سه مفهوم توکل وصدق ویقین از مفاهیم کلیدی ودایر در تعالیم دینی هستند که در قرآن وسنت هم بسیار به آنها پرداخته شده است که به تبع آنها در برخی از علوم اسلامی درباره آنها سخن به میان آورده شده است ازجمله در عرفان عملی درقالب مقامات ومنازل سلوک به آنها اهتمام ورزیده شده است در این مقاله دیدگاههای عارف بزرگ ونامی تصوف خواجه عبدالله انصاری ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
مطالعه تطبیقی نظریه وحدت وجود عرفانی در شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی

محمد شیروانی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 151-175

https://doi.org/10.22054/msil.2023.71501.1070

چکیده
  چکیده:حکیم ابوالقاسم فردوسی وحکیم نظامی گنجوی از مثنوی سرایانی که با دانش درست به مبانی معرفت دینی و حکمی ، چه در حوزه نظر و چه در حوزه عمل، با زبان منظوم به شیوایی و هنرمندی و تدقیق، اشعار بلندی را سروده اند؛ اشعاری که گاه در نهایت ایهام و ابهام تنها نصیب تیزبینان حکمت می شود و اشعاری که به صراحت و شفافیت از جهان بینی توحیدی حکایت دارد. ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
بررسی و تحلیل اشعار تذکره الاولیا و انسجام معنایی آنها با مقدمه و متن

وحید مبارک

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 324-291

https://doi.org/10.22054/msil.2023.72846.1083

چکیده
  با توجه به اینکه، عطار شاعری پُرکار است و رباعی‌ها، مثنوی‌ها، غزل‌ها و قصیده‌های زیادی دارد، گمان می‌رود که متن تذکره-الاولیا که گزینش و گزارش احوال اولیا وصوفیان است، متاثر از همین وجه و رویکرد شاعرانگی وی و مشحون از ابیات و شواهد فارسی و عربی باشد، در ضمن مخاطب خانقاهی و عامی وی نیز درآمیختگی نثر و نظم را می‌طلبیده است امّا؛ چنین ...  بیشتر