شهناز عرش اکمل
چکیده
این پژوهش به بررسی گفتمان تئودیسه اعتراض در مصیبتنامه عطار پرداخته است. تئودیسه اعتراض ازجمله تئودیسههای مهم در زمینه رنج و شرور است که خداوند را مسئول وجود شر در جهان میداند و از او میخواهد آن را از زندگی بشری بزداید. در مصیبتنامه عطار نیز شاهد اعتراض عقلای مجانین به خداوند بابت رنج و مصیبتهایشان هستیم. هدف پژوهش پیش رو ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی گفتمان تئودیسه اعتراض در مصیبتنامه عطار پرداخته است. تئودیسه اعتراض ازجمله تئودیسههای مهم در زمینه رنج و شرور است که خداوند را مسئول وجود شر در جهان میداند و از او میخواهد آن را از زندگی بشری بزداید. در مصیبتنامه عطار نیز شاهد اعتراض عقلای مجانین به خداوند بابت رنج و مصیبتهایشان هستیم. هدف پژوهش پیش رو این بود که به مطالعه و بررسی مفهوم اعتراض الهیاتی در حکایات مرتبط در مصیبتنامه عطار بپردازد و به روش توصیفی و تحلیلی مقوله تئودیسه اعتراض را براساس دیدگاههای موجود درین باره واکاوی کند؛ همچنین نشان دهد که در پسِ این اعتراض و عصیان که گاه پای در دایره گستاخی و ستیزه با خداوند مینهد امیدی نهفته است؛ امید به رفع شرور و مصیبت از جانب خداوندگار و رسیدن انسان به آرامش. درواقع بنیان این امید بر عشقی استوار شده است که در بطن اعتراض جنونآمیز دیوانگان عاقل حضور دارد
سمانه منصوری
چکیده
با نگاهی به آثار برجستۀ حوزۀ ادبیات عرفانی، تفاوتهای عمدهای را در بهکارگیری اصطلاحات مربوط به این نوع ادبی، شاهد هستیم. اگر قبض و بسط را از احوال عرفانی بدانیم که همواره در مسیر سیر و سلوک در کنار هم عارف را تحت تأثیر خود قرار میدهند، این مفهوم میتواند در آثار عرفانی، نمودهای متفاوتی داشته باشد که پژوهش حاضر با روش توصیفی- ...
بیشتر
با نگاهی به آثار برجستۀ حوزۀ ادبیات عرفانی، تفاوتهای عمدهای را در بهکارگیری اصطلاحات مربوط به این نوع ادبی، شاهد هستیم. اگر قبض و بسط را از احوال عرفانی بدانیم که همواره در مسیر سیر و سلوک در کنار هم عارف را تحت تأثیر خود قرار میدهند، این مفهوم میتواند در آثار عرفانی، نمودهای متفاوتی داشته باشد که پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در پی بیان تفاوتها و سیر تحول این مفهوم با پردهبرداشتن از انفعالات درونی عرفا، تأثیر هرکدام از انفعالات بر آثار و بالطبع تأثیر نوع نگرش آنان بر این مفاهیم را بهصورت جزئیتر مورد بررسی قرار میدهد؛ بهصورتی که با بررسی متوالی این آثار به این مسأله رهنمون میشویم که هر کدام از عارفان مورد بحث، نمایندۀ مرحلهای از مراحل سیر و سلوک عرفانی- شریعت (سنایی)، طریقت (عطار)، حقیقت (مولوی)- بهحساب میآیند و این مفاهیم در هر عارفی بسته به ظرفیت وجودی و تجاربش، رنگ متفاوتی بهخود میگیرد.
علیرضا اسدی؛ فاطمه چراغی زادگان
چکیده
کارل گوستاو یونگ روانکاو برجستۀ سوئیسی و بنیانگذار نظریۀ ناخودآگاه جمعی و نقد کهنالگویی در آثار خویش که مبتنی بر تحقیقات گسترده در اساطیر، آیینها و ادبیات اقوام و ملل بدوی و کهن است، کهنالگوها و سمبولهای فراوانی را معرفی و تحلیل میکند که به عقیدۀ او همگی بازتابنده و فرافکنندۀ روان و ناخودآگاه جمعی نوع بشر در تاریخ تکامل خود ...
بیشتر
کارل گوستاو یونگ روانکاو برجستۀ سوئیسی و بنیانگذار نظریۀ ناخودآگاه جمعی و نقد کهنالگویی در آثار خویش که مبتنی بر تحقیقات گسترده در اساطیر، آیینها و ادبیات اقوام و ملل بدوی و کهن است، کهنالگوها و سمبولهای فراوانی را معرفی و تحلیل میکند که به عقیدۀ او همگی بازتابنده و فرافکنندۀ روان و ناخودآگاه جمعی نوع بشر در تاریخ تکامل خود است. طبیعی است که ردپای این کهنالگوها در بسیاری از باورهای عرفانی، مذهبی و غیرمذهبی ملل گوناگون -از جملۀ عرفان اسلامی- تا امروز نیز دیده میشود. در این پژوهش که برگرفته از پایاننامهای با موضوع سمبولشناسی حکایتهای تذکرةالاولیاء برمبنای آرای یونگ است با روش تحلیلی- تطبیقی به بررسی و تحلیل کهن الگوی جاندارپنداری یا مانا در آثار یونگ و جستوجوی شواهد آن در کتاب تذکرةالاولیاء عطار پرداختهایم. در این پژوهش کهنالگوی مانا و عقیدۀ جاندارپنداری در حیوانات، گیاهان و برخی عناصر طبیعی و اشیاء بیجان در نظریات یونگ و حکایات تذکرةالاولیاء بررسی شد. نتیجۀ تحقیق بیانگر وجود این کهنالگو در متن عرفانی اشاره شده و تطابق شواهد آن با تفاسیر یونگ است.