به سامانه دو فصلنامه «عرفان پژوهی در ادبیات» خوش آمدید.

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات یک نشریه با دسترسی آزاد، دو سو ناشناس، و با داوری بسته است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث عرفانی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه پژوهش در عرفان  انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیتی است که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم در این زمینه را گزارش می‌دهند. در این نشریه، مانند سایر نشریات دانشگاه علامه طباطبائی، جهت تسهیل شناسایی و جستجو، هر مقاله شمارۀ شناسایی خاص (doi) خود را دارد.  

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی  آزاد پایه­ گذاری شده است. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. 

 

نشریه عرفان پژوهی در ادبیات 

با صاحب امتیازی دانشگاه علامه طباطبایی براساس آیین نامۀ نشریات علمی مصوب 09-02-1398 در ارزیابی سال 1402، موفق به کسب رتبۀ «ب» شده است.

.

متون نظم و نثر عرفانی
جایگاه شادی و نشاط در عرفان ابوسعید ابوالخیر

حسین آریان؛ علی اکبر افراسیاب پور

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 11-34

https://doi.org/10.22054/msil.2024.74759.1096

چکیده
  ابوسعید ابوالخیر(متوفی440ق) عارف برجستۀ مکتب سکر خراسانی است که مبنای جدیدی در سلوک عرفانی خود به طور ابتکاری تدوین می‌سازد و آن، اصالت دادن به شادی و نشاط است یعنی در طراحی عرفان نظری و عملی خود از هستی شناسی آغاز می‌کند که حضور حق جایی برای غیر نگذاشته است و در چنین حضوری غیر از شادی و شادمانی سزاوار نخواهد بود و انسان در پناه حق از ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
بررسی سطوح تبیینی و ویژگی های زبان عرفان در تمهیدات عین القضات همدانی

اله یار افراخته

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 35-80

https://doi.org/10.22054/msil.2024.73509.1089

چکیده
  چکیده:تحلیل صحیح تجربه های عرفانی میسر نمی شود، مگر با شناخت زبان عرفان و آشنایی با شیوه های بیان تجربه های عرفانی. تجربه عرفانی، نوعی تجربه روحانی است که آن را آگاهی بدون واسطه از طریق ارداک شهودی می دانند و این آگاهی با عقل یا اراده ی فرد و جامعه به دست نمی آید، بلکه مستقیم و بدون واسطه این امور صورت می گیرد. عین القضات برای بیان تجربه ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
تاملی در تذکره مرآت الاسرار

شراره تاجمیر ریاحی؛ نجف جوکار

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 81-100

https://doi.org/10.22054/msil.2024.79321.1106

چکیده
  عبدالرحمان چشتی بن عبدالرسول بن قاسم بن شاه چشتی یکی از عارفان سلسلۀ چشتیه است که در تذکره‌ها و متون عرفانی نامی از او دیده نمی‌شود. نخستین‌بار استاد دکتر توفیق سبحانی در کتاب نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند به آثار وی چون مرآت الاسرار، مرآت مداری، مرآت الحقایق، مرآت مسعودی، اوراد چشتیه و نفس رحمانی اشاره کرده است. مشهورترین کتاب ...  بیشتر

نقد ادبی و متون عرفانی
تأویلات عرفا از وقایع و پدیده‌های طبیعی، تاریخی در رسالۀ قشیریه، اسرارالتوحید و تذکرۀ‌الاولیا

هومن رشیدی؛ محمدحسن حسن زاده نیری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 101-132

https://doi.org/10.22054/msil.2023.71647.1072

چکیده
  مقولۀ «تأویل» یا «هرمنوتیک» از شیوه‌های متداول قدیمی در خوانش متون، به ویژه متون مقدس بوده است. عرفا و صوفیه کم‌کم نگاه تأویلی خود را از حوزۀ آیات قرآن و احادیث فراتر برده‌اند و به تأویل سایر پدیده‌ها و وقایع روزمرۀ طبیعی نیز پرداخته‌اند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با کاوش در سه اثر مهمّ عرفانی رسالۀ قشیریه، اسرار‌التوحید ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
تاثیرطریقت نعمت اللهیه بر تفکرات عرفانی نصرت اردبیلی

مهین دایی چین؛ وحید علی بیگی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 133-164

https://doi.org/10.22054/msil.2024.74462.1094

چکیده
  نعمت اللهیه یکی از طریقت‌های عرفانی است که با شاه نعمت‌الله ولی شکل گرفت و شاعران و نویسندگان زیادی را به سوی خود جذب کرد؛ به طوری که آثار آن در تفکرات و نوشته‌های آنان مشهود است. یکی از شاعرانی که به این طریقت گرایش پیدا کرد، نصرت اردبیلی است. وی با بهره‌گیری از طریقت مذکور، انواع تجلی را در اشعارش نمایان می‌سازد که در این راستا، ...  بیشتر

متون نظم و نثر عرفانی
گونه‌شناسی تعاریف عشق و محبت در اندیشۀ صوفیان اهل سکر و صحو

محبوبه سید صالحی؛ زهرا پارساپور؛ یدالله رفیعی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 165-196

https://doi.org/10.22054/msil.2024.74142.1092

چکیده
  یکی از بنیادی‌ترین عوامل اختلاف صوفیه دربارۀ عشق و محبت به اختلاف رویکردهای سکری و صحوی بازمی‌گردد. این دو رویکرد تأثیر عمیقی در شکل‌گیری برخی از مفاهیم و اصطلاحات و گسترش معنایی آنها در تصوف داشته است. هر کدام از این دو گروه متناسب با فضای فکری خود مؤلفه‌هایی را در تعاریف عشق و محبت لحاظ کرده‌اند. در این مقاله که به روش توصیفی – ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
خوانش لکانی مفهوم «درد» و «رنج» در اندیشۀ مولوی

شیرزاد طایفی؛ توحید شالچیان ناظر

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 197-232

https://doi.org/10.22054/msil.2024.74326.1093

چکیده
  از مفاهیمی که در متون عرفانی، به‌ویژه در اندیشه و آثار مولوی جایگاه مهمی دارد، درد و رنج است. نیز باید اذعان داشت که در دانش روانکاوی و در اندیشه‌های ژاک لکان به دو مفهوم مذکور توجه ویژه‌ای شده است. لکان توانست با بازخوانی آرای فروید، تقریر نوینی از مفهوم فراسوی اصل لذت داشته باشد که با نام ژوئیسانس شناخته می‌شود. در این پژوهش کوشیده‌ایم ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
بازنمایی طرح‌واره‌های حجمی سیروسلوک در حدیقه‌الحقیقه و تمهیدات

زهرا علی پور

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 232-262

https://doi.org/10.22054/msil.2024.75959.1097

چکیده
  بر اساس نظریّات زبان‌شناسان شناخت‌‌گرا، آنچه امکان بیان تجارب انتزاعی را فراهم می‌آورد، تجارب بدنمندی است که از آن‌ها به «طرح‌واره‌های تصویری» تعبیر می‌شود. با وجود آن که این مقولات بسیار پایه‌ای هستند، تفاوت در تجارب زیسته باعث می‌شود افراد طرح‌واره‌‌ها را به شکل‌های متفاوتی به کار ببرند. سنایی و عین‌القضات همدانی ...  بیشتر

مباحث تطبیقی
بازتاب اندیشه‌های ابن‌عربی بر قصاید شاه نعمت‌الله ولی

الهه کریمی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 263-296

https://doi.org/10.22054/msil.2024.67432.1041

چکیده
  ابن‌عربی بر تصوف اسلامی تأثیری کم‌مانند داشت. تلاش‌‌های وی برای تدوین مبانی عرفان نظری، تأثیری ماندگار بر عرفان اسلامی و ایرانی نهاد و صوفیان متعددی دنباله کار او را گرفتند. مانند ملاصدرا، فخرالدین عراقی، سیدحیدرآملی و دیگران. تاکنون درباره تأثیر اندیشه‌های ابن‌عربی بر تعدادی از صوفیان ایرانی پژوهش‌هایی صورت گرفته اما توجه ...  بیشتر

متون عرفانی و تحقیقات میان رشته‌ای و کاربردی
مقایسۀ انسان انگاری مرگ در حدیقه‌الحقیقه و مثنوی معنوی بر اساس دیدگاه لیکاف و جانسون

سوسن موسایی؛ جهانگیر صفری؛ ابراهیم ظاهری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 297-324

https://doi.org/10.22054/msil.2024.77791.1102

چکیده
  استعارة «انسان انگاری» از دیدگاه لیکاف و جانسون، به معنای اختصاص دادن برخی از جنبه‌های وجودی انسان (حوزة مقصد) به مفاهیم ذهنی و اشیا بی‌جان (حوزة مبدا) است.اهمیت این نوع استعاره، در این است که انسان، می‌تواند با قالبی انسانی بخشیدن به مفاهیم انتزاعی، به درک و پذیرش بهتر آنها کمک کند.هدف دراین پژوهش نیز بررسی مقایسه‌ای انسان‌انگاری ...  بیشتر